Zapach zup, ciast i domowych przetworów przygotowywanych przez mamę – tak współczesne matki wspominają kuchnie ze swojego dzieciństwa. To moja mama nauczyła mnie gotować – twierdzi co druga dorosła Polka. Większość pań (4/5) przyznaje też, że to właśnie dzięki swym mamom dziś dbają, by obiady były zdrowe, zawierały zupy, a przede wszystkim, by rodzina spożywała je we wspólnym gronie. Takie są wyniki badań MillwardBrown SMG/KRC przeprowadzonych na zlecenie WINIARY, producenta linii zup „Jak u Mamy”.
Badanie „Kuchnia Jak u Mamy” przeprowadzono metodą CATI pomiędzy 17 a 21 maja 2010 r. na reprezentatywnej dla populacji polskich matek grupie 500 pań. Wszystkie respondentki mają dzieci i są w wieku 20-60 lat. Celem badania było zebranie informacji na temat współczesnych mam oraz ich postaw i wspomnień związanych z kuchnią i kulturą spożywania posiłków, które były pielęgnowane przez ich własne matki.
Z raportu wynika że kuchnia wspomnień to kuchnia mamy – miejsce często magiczne, silnie integrujące rodzinę, przepełnione zapachami i smakami. Kuchnia mamy z pamięci respondentek okazuje się zgodna z obecnym trendem w gotowaniu tzw. slow food. W tej kuchni zawsze bowiem jest czas na przygotowanie tradycyjnych, pracochłonnych potraw, nie ma w niej atmosfery pośpiechu, charakterystycznej dla obecnych czasów. „Z badania przebija tęsknota właśnie za tym spowolnieniem, za czasem który spędza się w miejscu ciepłym i przyjaznym, który poświęca się najbliższym i który jest konieczny do uzyskania odpowiednich efektów kulinarnych.” – powiedziała Monika Jusińska-Zbiegniewska, Marketing Manager marki WINIARY, producenta linii zup „Jak u Mamy” i dodała: „Aż 83% badanych Polek pamięta, jak ich mamy pozwalały im podczas wspólnego przygotowywania posiłków oblizywać łyżkę od ciasta. Niezwykłe, jak takie drobne gesty budują piękne wspomnienia.”
Badanie potwierdza, że tradycja, rozumiana jako ciągłość i wymiana miedzy pokoleniami, odgrywa ważną rolę w życiu Polek. Najważniejszym ogniwem tego łańcucha tradycji, przynajmniej w jego „kuchennej perspektywie”, jest rola matki. Matka jest wzorem dla współczesnych gospodyń, zwierciadłem, w którym się przeglądają.
Wspomnienia związane z kuchnią oraz potrawami z dzieciństwa
(procent wskazuje, ile pań „zdecydowanie się zgadza” z tezami)
Siedem na dziesięć Polek (67%) ma bardzo dobre skojarzenia z kuchnią swoich mam. Nic w tym dziwnego, skoro niemal połowa z nich (48%) nauczyła się gotowania właśnie od rodzicielki. Jeszcze więcej, bo 57%, do dziś uważa, że posiłek przygotowany przez mamę to gwarancja dobrego smaku.
Dziś Polki najlepiej pamiętają z kuchni mamy zapach i aromat zup (92%) oraz ciast (91%), a także domowe przetwory (91%), które obok kompotu do obiadu dominowały w przywołaniach starszych respondentek oraz kobiet mieszkających w dzieciństwie na wsi. Niezależnie jednak od miejsca zamieszkania czy wieku, większość pytanych pań (67%) bardzo docenia fakt, że posiłki przygotowane przez mamę dawały rodzinie możliwość, aby spędzać czas razem.
Współczesne mamy nie są jednak bezkrytyczne. Co trzecia z nich (33%) uważa, że przygotowują dziś zdrowsze posiłki, niż ich matki. Co czwarta (25%) wprost stwierdza, iż gotuje lepiej niż jej mama. Matki współczesnych mam pozostają jednak jako kuchenne autorytety – dla niemal połowy z respondentek (43%) to własna mama jest wciąż ekspertką w gotowaniu.
„Mamy XXI-go wieku są bardzo zabiegane, a jednocześnie bardzo ambitne, także w kwestii gotowania. Ciężko pogodzić te dwie rzeczy, zwłaszcza kobietom, które dopiero co uwiły rodzinne gniazda. Z wiekiem coraz lepiej radzą sobie z łączeniem domowych potrzeb i zewnętrznego zgiełku, odnajdując wewnętrzną równowagę. Dostrzegają, że naprawdę nie trzeba być bajkową Supermenką, by stać się realną super mamą.” – dodała Monika Jusińska-Zbiegniewska.
Z matki na córkę – kuchenne kontynuacje
(procent wskazuje, ile pań spontanicznie podało taka samą odpowiedź na pytanie)
Choć mogłoby się wydawać, że „mięso i ziemniaki” są obecnie najbardziej popularną formą obiadu, współczesne mamy pamiętają ze swojego dzieciństwa potrawy zupełnie inne – przede wszystkim zupy (19%), dania mączne (pierogi: 14%, kluski/kopytka/pyzy: 8%) i ciasta (12%). Bazując na tych wspomnieniach, respondentki kontynuują tradycję i w taki sam jak ich matki sposób przyrządzają obecnie pierogi (14%) oraz zupy (11%), zwłaszcza rosół (8%). Tymczasem umiejętność pieczenia ciast i ciasteczek jest postrzegana jako wciąż niedościgniona (17%), dlatego dzwoniąc do swoich mam po przepisy to właśnie o sekrety domowych wypieków Polki pytają najczęściej (33%).
Wartości , które łączą pokolenia
(procent wskazuje, ile pań „zdecydowanie się zgadza” z tezami)
Rodzinne spożywanie posiłków jest największą wspólną wartością dla matek i ich dorosłych córek (83%). Zarówno jedne, jak i drugie panie dbają o to, by posiłki były przygotowywane zdrowo (80%) oraz różnorodnie – zależy im, by w ciągu tygodnia rodzina zjadała na obiad także zupy (79%). Kolejnym bardzo ważnym aspektem zarówno dla współczesnych mam, jak i ich matek jest regularność posiłków (74%) oraz dbanie o to, by były one przygotowywane ze składników najwyższej jakości (72%).
„Matki – niezależnie od wieku czy pokolenia – instynktownie czują, że podstawą rodzinnego szczęścia jest jedność. Dlatego tak doceniają smak wspólnych posiłków, które łączą przy stole całą ich rodzinę. Ta tradycja ma olbrzymi wpływ na wzajemne relacje domowników. Rodziny, które ją pielęgnują są zwykle bardziej spokojne i zżyte. Kultura jedzenia regularnych obiadów w gronie bliskich jest wartością nie do przecenienia.” – podkreśliła Monika Jusińska-Zbiegniewska.
Podsumowanie
Kuchnia według antropologii rodziny jest najważniejszą w domu przestrzenią (obok sypialni) i domeną kobiety – matki. Mama we wspomnieniach Polek to ekspert żywieniowy, ktoś kto gotuje dobrze i zdrowo. „Badanie pokazuje, że współczesne matki generalnie podzielają wartości i postawy swoich matek: dbanie o wspólnotę przy stole, o zdrowe jedzenie, o regularność posiłków. Nie widać obecnych na zachodzie oznak „buntu” czy chęci zerwania kontynuacji – kuchnia polskiej mamy prezentuje się w sposób jednoznacznie pozytywny.” – podsumowała Monika Jusińska-Zbiegniewska, Marketing Manager marki WINIARY, producenta linii zup „Jak u Mamy”.
UWAGA: Przywoływanie wszelkich danych za podaniem źródła:
Badanie pt. „Kuchnia Jak u Mamy”, MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie WINIARY, producenta linii zup „Jak u Mamy”.
***
WINIARY to marka znana Polakom od ponad 60-ciu lat, a sygnowane nią wyroby są synonimem doskonałego połączenia tradycyjnego polskiego smaku z innowacyjnością i nowoczesnością. Oferta WINIARY to około 200 różnych wyrobów kulinarnych, takich jak: zupy, buliony, sosy, Pomysły na/fixy, dania instant, majonezy, przyprawy, galaretki, kisiele oraz budynie. WINIARY zaspakajają potrzeby zarówno wielbicieli kuchni tradycyjnej, jak i nowoczesnej oraz wszystkich tych, którzy na gotowanie mają coraz mniej czasu.
Link do strony artykułu: https://cafe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/kuchnia-jak-u-mamy-czyli-polki-o-swoich-mamach-badanie-postaw-spolecznych